Zingo

Zingo är en svensk läskedryck som lanserades av Apotekarnes hösten 1962. Drycken introducerades som en lätt kolsyrad apelsindryck och fick snabbt uppmärksamhet genom sin slogan ”försvinnande god”. Rollistan i Zingo inkluderar en rad intressanta karaktärer, från reklammän till art directors som bidrog till dess framgång. Drycken har genomgått flera förändringar genom åren, däribland en större nylansering 1973 som introducerade nya smaker som banan och päron. Trots att dessa smaker försvann, fortsatte Zingo att utvecklas med nya varianter under 2010-talet, vilket visar på dess anpassningsförmåga och popularitet.

Temat kring Zingo handlar om innovation och anpassning inom livsmedelsindustrin. Dryckens historia speglar också hur marknadsföring och konsumentpreferenser har förändrats över tid. Recensioner av Zingo visar ofta på nostalgi och en känsla av att drycken är en del av svensk kultur. För den som vill titta på Zingos utveckling och dess plats i svensk historia, är det värt att notera dess ursprung och de olika smaker som har kommit och gått genom åren. Zingo står idag som ett exempel på hur tradition och modernitet kan samverka i en produkt.